vineri, 29 octombrie 2010

CHIFTELUTE RAW VEGAN

In cele din urma, mi-a trimis  (vinerea trecuta de-abia) Torsten reteta de chiftelute, am incercat-o imediat, am facut cateva poze, din pacate nu foarte reusite, le-am mancat cu o placere deosebita (si eu am luat aceeasi hotarare ca si doamna Elena Nita Ibrian, sa public numai retetele probate de mine),  deci nu-mi  mai ramane acum, decat sa va dau si voua reteta mai departe.
Si pentru  mine, care trebuie sa gatesc in fiecare zi (da, cititi bine, eu care nu mananc niciodata mancare gatita, gatesc totusi in fiecare zi, pentru sotul meu si pentru copii, ei nefiind dispusi, cel putin deocamdata, sa manace raw food) si  nu am timpul necesar sa mai imi fac si mie cine stie ce minuni care iau o gramada de timp, sunt astfel de retete care se fac aproape singure, tare bine venite.  Ca sa ma intelegeti poate mai bine, va mai povestesc putin cate ceva. Eu gatesc pentru familia mea, asa cum gateau mamele si bunicile noastre in Romania, adica cumpar numai produse de la piata sau direct de la taran si le prelucrez eu cu manutele mele acasa, nici macar o paine nu cumpar. La mine in subsol arata ca in depozitul unui magazin, e plin de saci cu cereale, cutii cu seminte, saci de cartofi, franghii de ceapa si de usturoi s.a.m.d. Pentru ca faina care se gaseste la magazin nu este recomandabila (este permis sa se numeasca faina integrala daca contine cel putin 80% faina integrala, restul insa poate fi si faina alba, asta stie insa numai producatorul, ca sa nu mai vorbesc de faptul, ca se adauga tot felul de E-uri ca sa nu rancezeasca, ca sa nu se faca molii, ca sa nu se faca cocoloase, etc.), eu am o mica moara electrica, grauntele le cumpar direct de la un taran bio pe care il cunosc personal si fac o data sau de ori pe saptamana paine integrala adevarata, din faina proaspat macinata, si chiar daca eu nu o mai manac de peste 3 ani, o fac totusi in continuare pentru familia mea, alimentatia integrala naturala a ramas solutia de compromis pentru noi toti. Acest lucru mai inseamna, ca nu am nici zahar in casa si nici nu folosesc niciodata la nimic, l-am inlocuit in totalitate cu miere sau cu fructe uscate (curmale, smochine, caise, stafide,etc.), nu folosesc niciodata faina alba, carnea este numai bio si este foarte rara (1-2 ori pe saptamana), de anul trecut am instituit si pentru ceilalti membri ai familiei tinerea posturilor ortodoxe de peste an, deoarece nu mai vreau in perioadele respective, nici macar sa prelucrez sau sa cumpar produse din carne.  Pentru copii nu folosesc nici lapte (numai unt si smantana), iar oule sunt o mare raritate. Acum cred ca e clar ca buna ziua, de ce sunt eu, o asa de mare iubitoare de mancaruri raw, cat mai simple si mai rapide, si de aceea este aceasta reteta de chiftelute, iar ca facuta pentru mie: usor de facut, ieftina, fara multe ingrediente, satioasa, foarte comod de luat pe drum, iar despre gust....mmmmmhhhh, daca va plac ciupercile, le veti iubi si voi!
Originalul lui Torsten a aratat asa:
Reteta lui Torsten de chiftelute raw  
Ingrediente :
-1 masura (o ceasca, o cana, 100 g, depinde de cat vreti sa faceti) de nuci  inmuiate peste noapte in apa;
-2 masuri de cereale incoltite;
-1/2 masura de ciuperci:
-mustar, sos de soia, ceapa, usturoi, cimbru, sare, piper,.......va las iar prada gusturilor si imaginatiei voastre.
Torseten da nucile si cerealele prin masina de tocat, taie restul fin si amesteca toate ingredientele, dupa care formeaza chiftelute mai mari sau mai mici, care se pun 12 ore in  aparatul de deshidratat. Eu, din lipsa de timp, am mixat totul si din lipsa uscator (romanii raman imparatii improvizatiilor, mentalitatea romaneasca  "lasa ba, ca merge si-asa!", nu s-a pierdut nici la mine), am pus chiftelutele la uscat pe gratarul de la cuptor, pe care l-am fixat apoi cu greu, cu o constructie speciala de scaune si carti (ca sa nu mai zic ca am facut o facultate tehnica chiar de pomana!), pe calorifer  si l-am lasat  peste noapte. Din pacate, pasta rezultata fusese asa de gustoasa, incat in final, mi-a mai ramas compozitie numai pentru 5 chiftelute, care a doua zi au fost numai bune, uscate la exterior si pufoase inauntru.
Cele cinci chiftelutele au arata asa:
 Eu le-am facut mai plate, avand in vedere modul de uscare, si le-am mancat, asa cum mancam odinioara  si chiftelutele din carne, cu hrean cu sfecla,  facut dupa reteta mamei mele (alta piesa de rezistenta de a ei):
 Va doresc pofta buna si desi sunt tare curioasa de parerea voastra, voi putea raspunde de abia saptamana viitoare, maine plecam in vizita la soacra mea, iar luni am interviu la redactorul sef la revistei "Natürlich leben" pentru articolul despre doamna Elena Nita Ibrian!
Si va multumesc inca o data, din tot sufletul, pentru sustinerea voastra, sa stiti ca fara VOI, asi fi renuntat de mult timp la blog!!! Va imbratisez cu drag!
A voastra Mimi

20 de comentarii:

  1. Chiftelele sau parjoalele,or fi bune, dar mie imi place farfuria sau...strachina!
    Am si eu una la fel. Mi-am luat-o fix pentru a avea alt gust mancarea. Intelegi.
    Drum bun! LA voi e la fel cu plecarea la socri, cu umplerea portbagajului?

    RăspundețiȘtergere
  2. bucataria/camara mea arata exact cum ai descris subsolul tau. acum tin cerealele in pungi sub vid pentru ca anul trecut am avut parte de o invazie de molii. iesisera pana si din punga cu amande, cu seminte de floarea soarelui, ca sa nu mai vorbesc de orez sau alte cereale...

    abia astept sa incerc chiftelutele... mai ales ca noua ne-a placut in mod deosebit reteta ta de ciuperci. deja si baietelul meu stie de unde e si de cate ori fac ceva nou ma intreaba de unde am reteta :)

    RăspundețiȘtergere
  3. Draga Raluca,
    Eu plec la soacra mea cu mixerul, cu provizii de fructe si legume, cu seminte incoltite, etc. e ceva de groaza, dar ea nu are nimic in casa ce asi putea manca si eu......
    Draga Mihaela,
    Eu pana acum nu am avut probleme cu moliile, dar si tin totul inchis, ori in saci inchisi la gura, ori in borcane de sticla cu capac, ori in ambalajul original nedesfacut (mama m-a instruit bine!). Sunt curioasa ce o sa zica baietelul tau, ai mei copiii nici nu au vrut sa auda sa le incerce macar...

    RăspundețiȘtergere
  4. Farfuria sau.... strachina este cumva de Horezu ???

    RăspundețiȘtergere
  5. Am facut si eu parjoalele dar am inlocuit germenii cu linte incoltita si mi-au placut foarte mult,compozitia cruda nu mi-a placut caci se simtea gustul crud al lintei,dar dupa deshidratarea facuta in deshidratorul facut de mine(dupa indicatiile de pe blogul Andreei Lazarescu) gustul s-a schimbat considerabil.Am mai preluat de la tine si reteta de mustar din faina de mustar care a iesit f buna,nu ma asteptam la ce fel mirosea faina la inceput!Multumesc de retete,se pare ca sunt pe gustul meu!

    RăspundețiȘtergere
  6. De-abia acm vad ca cineva a intrebat de strachina....Iertare, nu am vazut pana acum! Da, e de Horezu.
    Draga Angela, sunt sigura ca si combinatia creata de tine a avut gust bun, o sa o incerc si eu. Eu am folosit pana acum alac sau hrisca, alacul e mai gustos, hrisca mai sanatoasa.....

    RăspundețiȘtergere
  7. Mimi, cerealele le incoltesti din timp? Adica tot timpul ai cereale incoltite si daca da, unde le tii?
    Dana

    RăspundețiȘtergere
  8. Draga Dana,
    Da, trebuie putin planificat din timp, asta ar fi singurul dezavantaj. De aceea, eu imi pun mereu la inmuiat si incoltit ori quinoa (incolteste in cateva ORE!! - e cea mai rapida, o folosesc cand am uitat sa pun altele) ori hrisca ori alac (incoltesc cel mai repede, in cca. 2 zile).
    E f. usor de incoltit (iti trebuie doar un borcan si o sita) si e pacat sa cumperi, tot ceea ce faci tu cu mainile tale e sfant!!
    Mult succes!

    RăspundețiȘtergere
  9. Draga mea ce pofta mi-ai facut! Maine fac un compromis , (te rog nu te supara pe mine) si le pregatesc deocamdata cu ciuperci de la cutie ca in stare proaspata nu am gasit la nici un magazin deocamdata!

    RăspundețiȘtergere
  10. Glumesti, nu?! Cum sa nu arate bine si cum sa nu fie pozele OK?! sunt atat de OK incat mi s-a facut o pofta teribila! Ce e drept, n-am incercat niciodata reteta de chiftelute raw, asa ca ar cam fi cazul! cred ca am sa incep cu cea postata de tine! Evident, te-am gasit cu sfantul Google! Sper ca intre timp ai achizitionat si un deshidrator ca sa nu te mai chinuit cu caloriferul ;-)

    RăspundețiȘtergere
  11. Draga Cristina,
    Ma bucur ca vrei sa le incerci, pana acum le-au placut tuturor ne-raw-food-istilor care le-au gustat! Deshidrator tot nu am si nici nu am de gand sa-mi cumpar, eu incerc sa mananc totul cat mai proaspat, iar daca as da atatia bani pe deshidrator, as fi cu siguranta tentata sa fac prea multe la el.....
    Multa sanatate si numai bine, sper sa mai scrii!
    Mimi

    RăspundețiȘtergere
  12. Eu imi tin boabele incoltite in frigider. Le spal in fiecare seara. Pun la incoltit cantitati mai mari in weekend, ca atunci am timp.
    Chiar si cele neincoltite, grane, boabe, seminte, nuci, taratza - eu tin totul in frigider ca sa nu faca fluturi. Am un al doilea frigider in casa special pentru hrana mea vie.
    Am sa incerc si eu chiftelutele, dar nu cu grau. Tot ce am incercat pana acum cu grau incoltit supus la ceva caldura, a capatat un gust acru. Cred ca e normal, pana la urma si borsul se face tot asa :-). Am sa incerc cu linte, sau fasole incoltita. Va zic ce isprava am facut.
    Mimi, eu am 3 deshidratoare. Unul oval si 2 de-asta mai destepte cu tavi. Le am pentru ca eu toata vara usuc legume, fructe, seminte. Sunt la preturi mult mai bune si imi asigur in acest fel consumul de iarna. Usuc tot, dovlecei, rosii, ardei, vinete, ciuperci, caise, piersici, struguri si tot ce gasesc in sezon. Iarna, doar le pun la hidratat peste noapte cu apa si ceva tarate si am o ciorba minunata de mancat la serviciu a doua zi.

    RăspundețiȘtergere
  13. Draga Caroline,

    Multumesc mult pt. informatii, sunt sigura ca le vor fi multor oameni folositoare, asa ca astept cu drag si mai departe noutati de la tine!

    RăspundețiȘtergere
  14. am facut reteta, cu vlastari si germeni de grau, ca asta am avut; le-am bagat la uscator; dupa 2 ore cind le-am intors pe partea cealalta le-am gustat si mi s-a parut cam pregnant gustul dulceag de grau incoltit insa dimineata cind facusera crusta si mai scazusera in volum si se mai imbibasera si condimentele (patrunjel verde, cimbru, usturoi, ceapa verde si italian herbs uscate) au fost de-a dreptul bestiale! Multumesc pentru postare!

    RăspundețiȘtergere
  15. draga,Mimi semintele ,in general trebuie incoltite sau se pot consuma si inmuiate peste noapte?
    am consumat quinoa hrisca amarant ovaz grau...oare este bine?

    RăspundețiȘtergere
  16. draga,MIMI ,am dat peste blogul tau si ma bucur de o asa reusita.Doresc sa stiu daca exista un alt ingredient prin care se pot inlocui ciupercile (imi sunt interzise consumului ,medical ).Iti multumesc frumos !Cu respect.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ies si numai din cereale si nuci, le-as mai adauga morcov si telina rase fin (sau mixate) si verdeturi (ca la chiftelutele normale). Pofta mare!

      Ștergere
  17. Draga Mimi,

    Ce tip de nuci recomanzi pentru aceasta reteta?
    Am pus deja linte la incoltit...

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nucile romanesti sunt sfinte: sunt sigur netratate nici termic si nici fizic, sunt 100% bio (niciunui taran din Ro nu i-ar vebi ideea sa se apuce sa stropeasca nucul!) si sunt cele mai ieftine.
      Mult spor!
      Mimi

      Ștergere
  18. nucile si cerealele nu se impaca impreuna in tubul digestiv..
    sunt gustoase aceste chiftele, dar combinarea nu este una tocmai sanatoasa
    incearca sa renunti la cereale si ramai cu nucile,semintele de in, vegetale si condimente...va fi f gustos dar si usor pt digestie...

    RăspundețiȘtergere