duminică, 27 mai 2018

Rotunjoara

Cred in continuare, ca  important nu este sa dobandim capacitatea de a recunoaste sute de plante, stiind pe de rost, de exemplu, denumirea latina si/sau modul de utilizare, ci sa invatam sa cunoastem cu adevarat  plantele care fac parte, intr-un fel sau altul, din viata noastra.  Si in acest caz este valabila una dintre axiomele de baza ale vietii: mai mult nu este neaparat mai bine..... Calitate, nu cantitate!!!

Am fost invatati sa privim plantele ca pe niste obiecte neinsufletite, care ne stau la dispozitie, dupa buna noastra voie, atunci cand ne trebuie noua. Acest lucru este dupa parerea mea o mare greseala. Si un abuz grav. Si tocmai de aceea, nu trebuie sa ne mai miram, ca abordate in acest mod, plantele nu au efectul scontat si nu ne ajuta. 

Eu sunt absolut convinsa ca si plantele au un nu numai un trup, ci si un suflet si o personalitate, sunt fiinte vii, ca mine si ca tine. Ele ne vindeca nu doar pentru ca detin o anumita combinatie de substante active, ci mai ales pentru ca intra in rezonanta cu spiritul noastru. Efectul vindecator nu se manifesta in primul rand in planul fizic, ci in cel spiritual. Sigur ca este bine sa cunoastem si "datele tehnice" ale plantelor, dar nu este nici pe departe suficient. Mie mi-au trebuit peste 10 ani ca sa inteleg acest lucru si-mi mai ramane acum numai sa sper, ca nu o sa fiti convinsi ca  am luat-o razna. Asa ca imi voi lua ajutor din lumea plantelor.

 ROTUNJOARA 
(Glechoma hederacea)


Una dintre plantele care demonstreaza   poate cel mai bine toate aceste aspecte este rotunjoara (Glechoma hederacea). 

 Daca o sa va dati silinta sa o cunoasteti, o veti intalni peste tot, in orice anotimp. Doar zapada reuseste sa o ascunda pentru scurt timp. Rotunjoara este nepretentioasa, silitoare, modesta, sta cu drag in randul al doilea, caci nu-i sta in fire sa se scoata-n fata cu orice pret. Se intinde pe pamant si poate dezvolta noi radacini din orice nod, atingand astfel adesea si o lungime de peste 1m. Si de aceea ne ajuta si pe noi sa revenim cu picioarele pe pamant, sa ne impamantenim, sa pastram legatura cu Mama Pamant.

Rotunjoara are un efect detoxifiant foarte puternic, ceaiul de rotunjoara a fost folosit pe parcursul a multor sute de ani de catre oamenii care lucrau cu plumb. Exista experti care sustin, ca rotunjoara ajuta mult  la eliminarea metalelor grele in general. Este una dintre cele mai vechi plante medicinale, are un efect antiseptic, astringent si expectorant. Este folosita la tratarea infectiilor virale (un rol important il are in infectiile cailor respiratorii si urinare), proceselor purulente, reumatismului samd.

Pentru ca are puterea planetei Venus, vindeca bolile venerice. Iar cu puterea planetei Mercur, deschide splina, alungand melancolia (eng. spleen - Nomen est omen!)  si tristetea. Sucul proaspat este folosit la tratarea tinitusului. Si se pare ca are si un efect afrodiziac, atat pentru femei, cat si pentru barbati......
Furnicile o ajuta sa se inmulteasca, caci ii cara cu mare drag semintele. Albinele, bondarii, fluturii si alte insecte zburatoare ii iubesc florile. Iar omului i-a servit dintotdeauna, pe toate planurile.

Rotunjoara este o planta comestibila cu un gust deosebit, predominant, de aceea se foloseste in salate, supe sau mancaruri numai in cantitati mici. Fiind foarte aromata, parfumeaza orice ceai, dandu-i o nota aparte, foarte placuta.
Salata de varza murata cu frunze si flori de rotunjoara si papadie - retete AICI si  AICI.

In timpurile de altadata, berea se facea cu rotunjoara (are rolul de a limpezi berea), pana cand calugarii catolici au inlocuit-o cu hameiul. 

In credinta germana, rotunjoara deschide cel de-al treilea ochi, ne limpezeste mintea, ne ajuta chiar sa devenim clarvazatori. Este una dintre cele noua plante, pe care le folosesc catolicii in mod traditional pentru supa verde din Joia Mare. Iar pe 30 aprilie se sarbatoreste Walpurgisnacht, noaptea ielelor si a vrajitoarelor - si cine poarta o coronita de rotunjoara, va fi ferit de rele si va putea vedea mai clar, si ceea ce se afla in spatele lucrurilor evidente.... 

Vechii germani erau convinsi ca rotunjoara apara casa si locuitorii ei de trasnet - si chiar daca este numai folclor, buchetele de rotunjoara atarnate in casa dau aerului un miros foarte placut si linistitor.

Anul acesta am facut si eu ulei de rotunjoara (ca o adevarata vrajitoare, de Walpurgis, inainte de luna plina!): se macereaza  planta maruntita intr-un ulei presat la rece, de buna calitate. Dupa doua saptamani se strecoara, se pune in sticle si se pastreaza la loc rece, usact si intunecos. Se foloseste la tratarea ranilor purulente, pentru alinarea durerilor, la masaj (si pentru masajul energetic, clarifica si vindeca durerile si ranile sufletesti).


Si cel mai bine, ca sa fim siguri-siguri ca totul va fi bine, se impletesc in coronita purtata in noaptea de Sanziene, noaptea solstitiului de vara, alaturi de sanziene si crengute de rotunjoara.... 

Despre rotunjoara se poate scrie si o carte intreaga. Si tot nu se va putea spune ca nu am uitat nimic. Exact ca pentru orice alta planta. Cu 5 ani in urma, am inceput sa rescriu cartea despre plantele din flora spontana, editia din 2012 a fost de fapt mai mult o brosura. Cumva am batut insa pasul pe loc. De la inceputul acestui an, am primit insa un nou impuls de a finaliza aceasta carte: lucrez intre timp intr-o gradina de plante medicinale si am iar parte de niste profesori exceptionali (am eu ca de obicei un noroc fantastic!). Aceasta postare este unul dintre capitolele noii carti, care va cuprinde noi plante, noi puncte de vedere (pana acum nu m-am preocupat de aspectele medicinale ale plantelor) si noi retete. As avea insa nevoie de ajutor, caci imi lipseste editura. Daca cineva ar sti ajutor, as fi foarte recunoscatoare. Va multumesc si va doresc toate cele bune!
Gradina de plante medicinale la inceputul primaverii.

6 comentarii:

  1. Ca de obicei o postare valoroasa!
    Unde gasim planta in Romania?
    N-am observat-o pana acum!
    Dorina

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Draga Dorina,
      Multumesc mult! Rotunjoara este o planta comuna, care creste in general peste tot in tara - dar bineinteles ca exista mereu anumite zone pe care le prefera si altele pe care le evita. Acum este in floare, cauta o pajiste naturala si poate ca vei avea norocul sa o gasesti.
      Numai bine,
      Mimi

      Ștergere
    2. In fotografii se vede bine, rotunjoara creste la un loc cu patlagina, papadia, toporasii samd.

      Ștergere
  2. Draga Mimi, esti o comoara la casa omului! Intamplator, sau nu, sunt in aceleasi cautari si descoperiri referitor la darurile spirituale ale plantelor. Imi studiez ''gazonul'' cu sufletul cautatorului de aur si am tot timpul surprize fabuloase. Ma invart de vreo 6 luni intre 3 carti pe care le tot recitesc si de fiecare data descopar lucruri noi, cu toate notitele luate in prealabil: E.N.Ibrian- Terapie naturala; Parintele Ghelasie – Medicina Isihasta si V. Popa – Arta vindecarii. Atat de multa profunzime si simplitate gasesc la acesti autori, cum nu am avut sansa sa gasesc la alti celebri doctori naturopati pe care-i ador, de altfel. Ma intreb in mod constant de ce sunt atat de obsedata de vindecarile pe cale naturala, nu am suferit niciodata de vreo boala grava, dar simt ca imi trebuie aceste informatii in mod absolut.
    Salutari si imbratisari calde din Qc, iti multumesc ca scrii despre viata naturala, ma intorc mereu la blogul tau ca intr-o casa de odihna.

    RăspundețiȘtergere
  3. Draga d-na Mimi Walter,am aflat de aceasta planta minunata, cu un nume atât de dragut,pe pagina grupei Arta vietii sanatoase/facebook. Culmea e, ca ea creste chiar în fata balconului meu, precum si în padurea de dupa colt!Zilele trecute am vrut sa-i arat cumnatei mele din America cum arata aceasta planta (ea are o gradina mare cu tot felul de plante medicinale cunoscute deja din R.,dar rotunjoara nu) si am dat de articolul d-voastra! Ma bucur mult, ca v-am regasit si ca pot afla astfel atâtea lucruri minunate despre plantele din Farmacia Domnului!Unde pot gasi cartile d-voastra? Mult succes si sanatate în continuare!

    RăspundețiȘtergere
  4. Azi am gasit o pe marginea drumului in padure la Herculane.M am bucurat tare mult.Am plantat citeva plantute acasa.

    RăspundețiȘtergere