joi, 25 februarie 2021

Provizii sanatoase si de bun-simt

Pentru cursul online 3 Days Raw Food Recharge, am intocmit o lista de cumparaturi la modul general, cu ce ar fi bine "sa fie in casa", nu numai ca alternativa de bun-simt la proviziile de tip conserve/junk food, ci si ca solutie de compromis pentru toti cei care nu vor sa-si umple camarile pana la refuz cu marfuri alimentare, care oricum in loc sa promoveze sanatatea, mai degraba o distrug.  
 

Iar pentru ca traim acum in epoca hamsterilor, parca mai rau ca in vremurile de dinainte de Revolutie, m-am gandit sa public si aici macar partea generala a listei. Un cos cu alimentele sanatoase de mai jos, ajung cam o saptamana pentru o familie formata din doi adulti si doi copii (pentru copiii mai mari, trebuie desigur o cantitate mai mare). 

Lista incepe cu lucrul cel mai important care ar trebui sa fie avut intotdeauna in casa, si anume APA. Aveti grija sa aveti mereu apa la dispozitie, doar asa pentru orice eventualitate (de exemplu, si daca se sparge doar vreo conducta, nu ne gandim nicidecum la scenariile horror care circula in Internet)…

Va recomand sa aveti intotdeauna in casa cel putin 250-500g de seminte de floarea soarelui si dovleac, caju, migdale, nuci, alune, seminte de canepa,  in sau susan, chia, linte, hrisca, mei, alac/grau/spelta quinoa, fasole Adzuki, naut, plante medicinale uscate, seminte de rucola, creson samd (sunt de preferat toate alimentele care pot fi consumate si fara fierbere/coacere/prajire). Cel mai bine se ajusteaza lista de provizii dupa preferintele personale. Toate aceste alimente enumerate mai sus se pastreaza fara probleme si mai mult de un an de zile.  Iar in caz de vremuri grele, mai multe dintre ele pot fi si germinate sau se pot creste pe pervazul feresterelor vlastari din ele, putand avea asa chiar si frunze verzi la dispozitie si in conditiile in care eventual am ramane cumva blocati in casa mai multe zile in sir. Ca o completare la nuci si alune, puteti depozita bine si diferite soiuri de unt de alune/nuci/seminte (de exemplu tahini, unt de migdale, de cocos samd.).

La fel si cu fructele uscate, este bine sa aveti in casa cel putin 1 kg de curmale (se pastreaza mult timp, nu trebuie bineinteles mancate in cateva zile), din soiul care va place cel mai mult.  Si stafide, smochine, caise, prune si orice alte fructe uscate sunt bine de avut in casa. Daca consumati miere, procurati-va si cateva borcane de miere de buna calitate. Si fulgii de nuca de cocos sunt hranitori, se potrivesc in foarte multe retete si sunt usor de pastrat un timp relativ indelungat.

Mirodeniile nu ar trebui sa lipseasca din nicio camara, aici se merge cel mai bine pe gustul propriu.

Si radacinoasele se pastreaza foarte bine, tin bine de foame si satisfac multe dintre nevoile organismului, de aceea din casa nu ar trebui sa lipseasca morcovi, telina, sfecla, pastarnac si patrunjel radacina.  La fel si ceapa (cel mai bine rosie), usturoi, varza alba si rosie, cartofi,  dovleac, cartof dulce, avocado, lamai – din fiecare, in functie de preferintele personale, intre 300g-1kg, tin toate bine. De asemenea, merele pot fi iar bine pastrate un timp mai indelungat, iar daca aveti loc si conditii bune de pastrare, si portocalele fac fata lejer cateva saptamani bune. 

Ce ar mai fi potrivit de stocat? Un ulei bun, o sticla de otet de mere natural (nepasteurizat), masline, varza murata si muraturi - ca solutie generalizata, in principiu, toate aliemntele pe care le aveau odinioara, pe vremurile cand nu existau supermarketuri, delivery& catering service samd., bunicile si strabunicile noastre in casa.

  Mai jos, un filmulet foarte distractiv si cu un mesaj pozitiv (caci desigur ca nu este vorba aici despre creearea de panica) despre provizii sanatoase,  facut de Markus Rothkranz si Cara Brotman la inceputul primului lockdown in martie 2020.

 "Ce să stocați pentru SĂNĂTATE.

 Atât de mulți oameni au reacționat cu o stare panică excesiva - poate pentru că sunt constienti că nu sunt sănătoși.... Tot este bine, poate vor asculta în sfârșit și vor începe să caute fie mai sănătoși. Ați văzut magazinele alimentare? Toate produsele de junk food (spaghetti/paste, conserve, pungi cu supe si alte produse semipreparate samd) au diparut, iar produsele proaspete (legume si fructe) sunt in continuare la discretie. O nebunie....  

Nu trebuie să vă fie frică de boală dacă corpul vostru este în stare bună de sanatate. Un sistem imunitar puternic se poate descurca aproape cu orice patogen dacă i se oferă o șansă de luptă. In video, ce ar trebui să aveți în bucătăria VOASTRĂ, nu doar atunci când frica și panica iau proportii, ci ce ar trebui să aveti întotdeauna la îndemână, indiferent de situatie."

 

 https://youtu.be/Vpr5WJRM9Yc

3 comentarii:

  1. Acest comentariu a fost eliminat de autor.

    RăspundețiȘtergere
  2. mersi pentru articol. Hamster am devenit și eu și am din toate cele enumerate de tine (din păcate stafidele, curmalele și mierea sunt imposibil de păstrat pentru mine, căci... tot la ele mă gândesc și pana nu le mănânc nu mă liniștesc)

    Din fericire am o cămară pe care am umplut-o în toamna cu murături, conserve făcute de mine cu suc de roșii, cu legume și leguminoase.... Am un filtru de apa care îmi poate face potabilă și apa de ploaie, o soba cu lemne... Nu de boala mi-e frica ci de măsurile sanitare. și de vaccin. și de pașaportul sanitar. si de toate nebunia pe care o trăim deja de 1 an.

    RăspundețiȘtergere
  3. De mare inspiratie articolul si poza. Ce parere ai, e ok sa iau semintele si leguminoasele uscate pe termen lung gen 3-6 luni? As profita asa ca sa reduc incarcarea mentala cu ele, dar si sa profit ca livrarea e gratuita si in cantitati mari comandate o data reduc din ambalaje si deseuri. Susan iei? si chia cum consumi? ca lapte eu nu (colocatarii da).
    Am fost hamster din copilarie inspirata cand mamaia avea sacul de faina /zahar/ulei sa ajunga pe toata iarna. Apoi in ultimii ani m-am relaxat, iau saptamanal si facut rutina saptamanal de mers la piata si vineri seara spal frigiderul si incropesc o mancare din ce este.
    Mai iau pe tot anul chestii valoroase gen ulei de la tata lui Dimitrios ca vinde totul din decembrie si daca tot comand de asa departe comand si ceva migdale si stafide uscate la soare si am pe juma de an, miere la fel de la o ruda. Iarna mi-e mai greu ca lucrez multe ore zilnic dar din martie am reinceput sa ies aproape zilnic si sa vin cu cele cateva frunze ce mai culeg pe acolo si completez aportul de vitamine suficient sa imi dea linistea ca va fi bine.
    De cand nu mai am gradina apreciez si mai mult jardinierele cu cele cateva plante...

    RăspundețiȘtergere