marți, 2 februarie 2016

Sos de usturoi cu ghimbir

Desi evit in general ingredintele exotice si ma straduiesc sa-mi pregatesc hrana cat mai regional si mai sezonier posibil, am si eu cateva alimente mai speciale la care nu sunt (inca) dispusa sa renunt. Ghimbirul este un astfel de ingredient: il iubesc tare mult si-l folosesc cu mare placere, este parte integranta din bucataria mea, astfel incat imi vine adesea greu sa cred, ca l-am intalnit doar cu aproximativ 13 ani in urma - parca ne-am sti noi doi, ghimbirul si cu mine,  de cand lumea.... 

Diminetile de iarna isi pierd cumva raceala si-si schimba si diferitele nuante de gri, daca imi fac un ceai de lamaie si ghimbir (cu apa calda, nu fierbinte! - cateodata ii adaug si putina miere). Vara, limonada cu ghimbir, lamaie si frunze de menta si de roinita are deja un loc fix in viata mea. Dar chiar si simplul mujdei de usturoi se transforma cu ajutorul ghimbirului intr-un sos cu totul special, care este gustos cu absolut ORICE. Intr-un anumit fel, ghimbirul ii confera mujdeiului o noua dimensiune.
De exemplu, un aperitiv de mare clasa: sos de ghimbir si usturoi amestecat cu un avocado (pasat fin cu o lingura de lemn sau mixat) si seminte si frunze de urzici (taiate fin).

 Sosul pus peste varza data pe razatoare si cu mult ardei iute imi aminteste de Kimchi-ul coreean:

 Dupa parerea mea, acest sos se potriveste ca dip in principiu pentru orice leguma. Si iata cum fac eu acest sos:
-  pisez ghimbirul in mojar  - eu caut sa folosesc in bucatarie cat mai putin metal si ma chinui de cativa ani buni sa elimin plasticul (inca nu am ajuns la 100%). De aceea, prefer intotdeauna sticla, portelanul si lemnul -
 - adaug usturoiul si pisez cu mult entuziasm mai departe -
 - continui sa pisez pana obtin o crema cat mai fina -
 - ii adaug sare, ulei de masline si frunze de patrunjel si daca am rabdare si timp, mestec pana se face o maioneza. Daca nu dispun de timp, merge la fel de bine si ca sos "nelegat"-
 Va doresc mult spor si pofta mare!


9 comentarii:

  1. Arata bine si clar e o alternative buna la clasicul mujdei simplu, doar cu usturoi. Insa eu am o intrebare, o nelamurire de fapt, citisem undeva (uite ca nu am la indemana sursa) ca sarea amestecata cu usturoiul, de eex in mujdei, anuleaza proprietatile usturoiul crud. Ce stii despre treaba asta?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Sarea este in general problematica, de aceea si cei mai multi medici naturalisti (Dr. Gerson, Seignalet, Campos, Pobst samd) recomanda, mai ales la boli grave, hrana vie FARA sare!

      Ștergere
  2. Super. Multumesc. Cu siguranta il voi incerca curand.

    RăspundețiȘtergere
  3. Multumesc frumos pentru retetele deosebite. Ma intreb daca in cazul in care se amesteca cu avocado, mai trebuie pus ulei? Multumesc inca o data.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. In cazul in care pui avocado, poti renunta f. usor la ulei. Uleiul face toata combinatia mai cremoasa si mai "pufoasa".

      Ștergere
  4. Super reteta. La sosul de usturoi (si daca mai are si ghimbir) eu am mai renuntat la sare...
    Cu avocado insa nu m-am gandit niciodata.

    Si ca o mica remarca pentru ca si eu am dilema cu produse regionale si de sezon: eu am ghimbir sursa locala...din ghiveci (desi acum l-am omorat, dar sper sa il reinvii). Cum consum putin si rar, am avut tot anul trecut de unde rupe cate o bucatica, pana cand l-am uitat afara la temp. mai jos de 5-6 gr si nu i-a placut :(

    Musai incerc si eu cu avocado!
    Eu as pune sosul asta si la ciuperci si la frunze de kale :)

    RăspundețiȘtergere
  5. off topic: ma ia un dor de primavara (desi azi dim. erau 3gr) asa ca... te gandesti, te rog, sa organizezi iar o iesire dupa plante de primavara? Ma inscriu de pe acum :)

    RăspundețiȘtergere
  6. blogul acesta e o adevarata comoara.si sunt convinsa ca nu numai pentru mine.am invatat multe aici!multumesc!

    RăspundețiȘtergere
  7. Am incercat astazi reteta. E nemaipomenita! Multumesc din suflet!

    RăspundețiȘtergere