marți, 14 noiembrie 2017

Despre fermentare - Partea I - Branza fermentata de seminte sau nuci

Dr. John Switzer subliniaza cu fiecare prilej importanta alimentelor fermentate, pentru toti oamenii in general, dar pentru bolnavi in special. Ideea centrala (pe care o regasim la cei mai multi medici/terapeuti naturalisti) este incredibil de simpla: Un om cu un aparat digestiv sanatos, este un om sanatos! Un om bolnav, indiferent de ce boala sufera (!!!), are intotdeauna un sistem digestiv care functioneaza incorect. Deci primul pas spre vindecare il reprezinta aducerea sistemului digestiv la parametri normali. Iar acest lucru se obtine  in primul rand prin corectarea alimentatiei.

Alimentele fermentate sunt esentiale pentru o stare buna de sanatate. Mama si bunica puneau bors in toate ciorbele si in toate mancaruruile pe care le faceau, chiar la sarmale (care capatau asa, dupa parerea mea, un gust mult mai bun), si-mi dadeau si sa beau cate un pahar in fiecare zi. Iar varza murata si muraturile nu lipseau de la nicio masa pe timpul iernii. Bineinteles ca totul era facut in casa - la bunica zarzavaturile erau din propria gradina. Si noi astazi trebuie sa facem cat mai multe lucruri in casa, caci numai asa stim cu exactitate ce contin. Varza murata si muraturile pe care le cumparati de la super-market nu au efectul pozitiv asteptat, pentru simplul motiv, ca sunt de  cele mai multe ori pasteurizate sau conservate cu substante chimice. Deci in loc sa faca bine, fac rau!

Reteta de bors a Dr. Switzer este publicata AICI (duminica a publicat insa Cristela Georgescu o reteta de o bautura fermentata pe care eu inca nu am incercat-o, dar care este deja trecuta pe lista de "TREBUIE", ca pare a fi fantastica, aveti grija sa nu o ratati!), astazi reteta de branza fermentata.




BRANZA FERMENTATA DIN SEMINTE SAU NUCI


Ingrediente: seminte, pseudocereale (quinoa)  sau nuci, zeama de lamaie, putina apa, ulei de masline, sare.
Mod de preparere: Se pun la inmuiat semintele sau nucile (cel putin 12 ore). Quinoa se inmoaie, dupa care se lasa la incoltit, timp in care se clateste zilnic de 2 ori  (quinoa are deci nevoie de 1-2-3 zile).

Cantitati orientative:  la o cana de seminte, aproximativ zeama de la o jumatate de lamaie (cel mai bine insa dupa propriul gust) si atata apa (eu pun ochiometric in mixer, pentru ca nu am mixer performant, pun destul de multa apa: cat sa fie aproape acoperite semintele/nucile), incat sa iasa o crema groasa (de aceea mai bine mai putina apa la inceput si se mai adauga pe parcurs, daca e cazul).

Se scurg, se clatesc si se mixeaza cu apa si zeama de lamaie. Se pune amestecul astfel obtinut intr-un borcan care se inchide ermetic si se lasa la cald sau la soare (peste 20°C) cel putin 12 ore. Nu aveti nevoie sa dati o gramada de bani pe produse probiotice (care au fost in multe studii independente aspru criticate, de multe ori, probioticele vandute in borcanele frumos colarate contin bacterii, care de fapt nici nu au ce cauta in tractul digestiv!), aveti incredere ca NATURA stie ea cel mult mai bine ce trebuie facut, la urma urmei, ea are un avans si o experienta de multe miliarde de ani in fermentare.....

Dupa 12 ore, fermentatia este in plina desfasurare, bacteriile lucreaza neobosite, vedeti cu ochiul liber cum s-au format o gramada de bule de aer, "branza" este mai tare si are un miros placut de .... branza.


Se adauga uleiul de masline, sarea si alte componenta care va plac voua (de ex. usturoi, ceapa, mirodenii, arpagic verde, patrunjel si alte frunze verzi si tot asa mai departe). Branza poate fi folosita si la reteta de sushi dupa Dr. Switzer (reteta AICI - el este cel mai entuziasmat de branza din quinoa, nu in  ultimul rand datorita continutului mare de proteine).

Pusa in saculetul de tifon (desigur tot facut de manutele proprii, din bumbac, mult mai bun si mai santos ca poliesteruruile pe care le gasiti tot pe bani grei la shopurile online, mai multe amanunte AICI), devine o mozzarella exceptionala.