joi, 5 august 2021

Tirawmisù

 Am fost dintotdeauna o mare iubitoare a tiramisù-ului, deci este clar, ca a trebuit sa gasesc o reteta raw care sa-mi multumeasca si aceasta nostalgie culinara.


 Retetele gasite in Internet sunt de cele mai multe ori copiate si reproduse papagaliceste de la unii la altii (desigur fara a pomeni autorul original - repet cu aceasta ocazie cu mare drag: Invatati sa va respectati pe voi insiva si munca voastra, respectand munca si efortul celorlalti! Daca va inspirati de undeva, mentionati INTOTDEAUNA sursa inspiratiei!) - deci sunt in principiu cam aceeasi Marie doar cu alta palarie.  Mie mi s-au parut toate complicate cu nspe ingrediente si pasi de executie. Eu nu am nici timp, nici rabdare si nici chef de chestii laborioase, asa ca m-am pus pe treaba (am facut pana acum deja cam 15 variante de tiramisù pana am ajuns la aceasta - am avut la testare atat familia nevegana, cat si prieteni la fel de nevegani - si exact aceasta este punctul forte dupa mine, cand o reteta raw vegan trece cu succes examenul in fata oamenilor care mananca "normal"), ca sa recreez o reteta simplificata, usoara si buuuuuna. 

Eu zic ca mi-a reusit, totusi chiar si pentru aceasta varianta simplificata este nevoie de timp, pentru rutinati cam 30-40 de minute (fara timpul de hidratare), pentru cei fara rutina, probabil ceva mai mult ;)....


 Sursa mea de inspiratie au fost Mimi Kirk si cartea ei minunata "Live Raw Around the World: International Raw Food Recipes for Good Health and Timeless Beauty" (Mimi Kirk are energia speciala si benefica a omului impacat cu Viata, iar energia aceasta debordeaza din toate cartile ei, de aceea le recomand cu drag). Dar pentru ca eu am incercat sa simplific reteta creata de Mimi Kirk, folosind produsele de la Dr.Goerg, caci eu gasesc in oraselul in care locuiesc foarte greu nuci de cocos tinere de calitate, am ajuns in final practic la o cu totul alta reteta....

 

TIRA(W)MISÙ 


Clasicul Tiramisù are in principiu un strat de piscoturi insiropate, un (sau doua) strat de crema de mascarpone si un strat de crema de cacao/cafea. Am incercat desigur sa respect structura clasica si in varianta raw, cel mai complicat mi s-a parut stratul care sa sugereze piscoturile, aici am lucrat cel mai mult. 

Ingrediente:

Blat piscoturi: 

-o cana de nuci romanesti (Mimi Kirk foloseste nuci Pecan); 

-o  jumatate sau o cana de curmale, dupa gustul propriu (cel mai bine Medjool, de la Crud si sanatos, le gasiti facand click AICI);

-putina faina de cocos (pentru a crea o consistenta mai pufoasa, mai asemantoare piscoturilor, AICI gasiti faina de la Dr. Goerg);

-cateva linguri de cacao sau carob (AICI cacao raw); 

-putin rom sau esenta de rom (optional, merge desigur si fara);

-praf de vanilie.


Crema vanilie: 

-doua cani de caju (cel mai bine raw);

-5-7 linguri de ulei de cocos (dupa cum stiti, eu folosesc exclusiv uleiul de la Dr. Goerg, il gasiti AICI);

-2-3 linguri de crema/unt de cocos (tot de la Dr. Goerg, AICI - Secretul meu: Acest produs inlocuieste excelent nucile de cocos tinere!);

-cateva curmale (gustati cel mai bine compozitia si adaugati dupa propriul gust), eu am pus doar 5 curmale; 

-o bucata de 2-3 cm de baton de vanilie (sau pudra de vanilie);

-cantitea de apa (sau lapte de migdale/caju/nuca de cocos) necesara mixerului din dotarea fiecaruia pentru a obtine o crema fina-fina.


Crema cafea: si pentru ca eu sunt si o mare iubitoare a eficientei, crema de cacao este exact crema de vanilie (mascarpone) plus 4-5 lingurite de cafea de cicoare (cei care consuma cafea, pun cel mai bine Espresso).


Mod de preparare:

Se incepe cu o seara inainte cu hidratarea nucilor romanesti si a celor de caju. Si daca va decideti sa folositi rom, eu am inmuiat curmalele tot cu o seara inainte in rom. 

Cine nu vrea sa foloseasca alcool, ori pune esenta naturala de rom (eu nu am gasit decat esenta sintetica de rom, adica fabrica de chimie, asa ca am preferat sa folosesc rom), ori foloseste curmalele natur.

 In ziua care urmeaza, se unge forma in care se va face prajitura cu ulei de cocos, apoi se incepe cu blatul de "piscoturi", care se face cel mai bine procesand toate ingredientele (in afara de cacao) in robotul de bucatrie cu lama in S. 

Se preseaza bine in forma (cantitatile sunt aproximativ pentru o forma mica de 20 cm sau pentru 4 inele de inox de 7cm) si se presara pe deasupra cacao.


 Pentru crema de vanilie se foloseste cel mai bine un mixer. Va linistesc aici ca nu va trebuie neaparat Vitamix, caci nici eu nu am un mixer performant, dar cu putin mai multa apa si rabdare se obtine si cu o aparatura mai modesta o crema foarte fina. 

Se incepe cu mixarea nucilor de caju cu batonul de vanilie si apa sau laptele de migdale/caju/nuca de cocos.  Cand s-a omogenizat, se adauga si curmalele si se mai mixeaza o runda (cu Vitamix desigur ca  se pot mixa toate ingredientele impreuna de la inceput).

Separat se topesc la Baine-Marie uleiul de cocos si unutul/crema de cocos. Daca trebuie sa transportati tortul sau daca este, ca acum in Romania, foarte cald, va recomand sa puneti cantitatea mai mare, adica 7 linguri de ulei de cocos si 3 linguri cu varf de unt de cocos

Cand crema de caju este suficient de fin mixata se adauga uleiul si untul de cocos si se mai mixeaza putin. Se toarna apoi cam jumatate din cantitate in forma, peste stratul de "piscoturi". 

Se adauga in crema de vanilie ramasa in mixer pudra de cafea de cicoare (sau cacao sau carob) si se mixeaza iar. 

Se toarna si al treilea strat in forma si se pune la frigider, cel putin 4 ore, cel mai bine peste noapte. 


 Dupa ce se scoate Tiramisù-ul din forma, se presara pe deasupra cu o strecuratoare fina putin pulbere de cacao.


 Se mananca neaparat cu pofta de viata tipica italienilor!

 


Buon appetito!


PS. Dupa cum vedeti din fotografii, am experimentat mult, fiecare Tiramisù arata practic altfel.... Si nu uitati, ca tortúrile raw vegan sunt foarte bune pentru ocazii speciale si mai rare, dar nu si pentru consumul ZILNIC (sau des)!

PPS. Este pentru prima data, dupa 11 ani de blog cand accept sa am o colaborare de afiliere cu un magazin. De ce m-am hotarat pentru "Crud si sanatos"? Pentru ca pe oamenii acestia ii cunosc personal (au luat parte la doua dintre seminariile mele) si stiu ca traiesc sanatos si cred in puterea hranei vii si stau de aceea cu tot sufletul si toata inima in spatele afacerii lor. 

Si desigur si pentru ca eu stau cu toata  convingerea in spatele produselor Dr. Goerg, pe care le folosesc de apoape 11, de cand l-am cunoscut personal pe Manfred Goerg, aflat atunci la inceputurile afacerii, la Targul de Hrana Vie Rohvolution din Speyer/Germania (AICI ce am scris atunci pe blog). 

Iar pentru ca standul lui Markus Rothkranz se afla vis-à-vis de standul Dr. Goerg, Manfred Goerg a fost cel care ne-a facut atunci celebra fotografie care a facut inconjurul lumii si a fost publicata in nenumarate reviste si  siteuri.

Si am facut o fotografie atunci cu Heike Michaelsen si Megumi chiar si in fata standului lui - fotografia asta a fost din pacate mai putin reusita ;)...

Deci pentru toti cei care doriti sa ma sprijiniti: pentru orice produs cumparat de la Crud si sanatos  printr-un link de pe acest blog, primesc un mic comision (pentru cumparatori este desigur acelasi pret, indiferent daca cineva foloseste linkurile de afiliere sau daca cumpara direct din magazin). 

Va multumesc si va doresc toate cele bune si frumoase!


3 comentarii:

  1. Multumim mult pt tot ce impartasiti cu noi !
    Mult, mult respect si apreciere din partea mea!
    Va citesc de putin timp, v-am cunoscut prin Cristela Georgescu,care vorbeste despre dumneavoastra cu atata dragoste,de cate ori are ocazia .
    Multumesc Domnului pt tot ce imi scoate in cale pentru cresterea si calatoria mea un a deasta viata !
    Va doresc din suflet multa sanatate si liniste sufleteasca !

    Bianca.

    RăspundețiȘtergere
  2. Multumesc mult Mimi acum am pus Tiramisu la frigider. Copiii mei adora aceasta prajitura in varianta clasica si acum sper sa ii cuceresc de partea mea cu aceasta varianta. Nu le prea plac prajiturile noci cele raw vegane nu le prea plac singurele care au avut succes au fost tortul cu banane si tortul cu capsuni e nr.1 pt noi.

    RăspundețiȘtergere
  3. Varianta aceasta este minunata, Mimi! Chiar mi era dor de un tiramisu raw unde fiecare lingurita de ingrediente de calitate sa fie savurata la maxim! Multumim tare mult pentru timpul tau si pentru ca impartasesti aici cu asemenea frumuseti de retete!

    RăspundețiȘtergere